Jumaat, September 19, 2008

Manifestasi Ketidakyakinan Pelabur Terhadap Situasi Politik

Sebagaimana catatan saya semalam berkenaan ketidakyakinan para pelabur dalam dan juga luar negara terhadap krisis kepimpinan politik tanahair melalui kayu ukur ringkas - pergerakan Indeks Bursa Malaysia - di mana berdasarkan analisis peribadi saya sendiri dan juga seloroh saya kepada isteri tercinta sejak minggu lepas bahawa Indeks Bursa Malaysia mungkin akan jatuh melepasi 990 mata. Situasi ini secara kebetulan ditambah dengan keadaan ekonomi antarabangsa dengan masalah syarikat pelaburan Lehman Brother di Amerika Syarikat yang mengalami kerugian teruk.

Analisis saya menjadi realiti bahkan amat mengejutkan. Setakat semalam, Indeks Bursa Malaysia telah mengalami kejatuhan dari 998.14 mata hingga ke paras 963.29 sebelum ditutup pada paras 991.66 mata - perubahan sebanyak 11.33 mata berbanding pada hari rabu. Kejatuhan indeks melepasi paras psikologi 1000 mata ini adalah pertama kali sejak dua tahun yang lalu.

Kejatuhan merudum pasaran saham ini agak ironi dengan pengumumam Menteri Kewangan yang baru dilantik semalam menggantikan Menteri Kewangan yang lama. Secara rasional, sepatutnya pengumuman ini sedikit sebanyak melegakan para pelabur. Namun, nampaknya tidak sedemikian. Samada bertambah ketidakyakinan para pelabur terhadap Menteri Kewangan yang baru atau mereka masih lagi terus goyah terhadap perancangan kepimpinan negara dalam menentukan halatuju ekonomi.

Kesan jangka pendek kejatuhan indeks ini akan membawa banyak implikasi negatif terhadap ekonomi negara dan yang paling dekat kesannya adalah kepada kehidupan rakyat biasa. Harga barang kawalan seperti ayam telah dinaikan lebih awal semalam dengan mengambil kira kos pengeluaran yang sedang meningkat. Rakyat terbeban lagi lebih-lebih lagi Syawal kian menjelang.

Saya amat berminat untuk melihat bagaimana pula Indeks Bursa Malaysia akan bergerak pada hari ini 19/09/08 Jumaat sebagai penutup minggu ini. Tambah berminat, bagaimana perjalanan politik tanahair seterusnya. Ada yang sudah sanggup untuk berundur? Ada yang sudah sanggup untuk mengganti? Adakah pula yang akan mengambilalih?

6 ulasan:

Azoreano Náufrago berkata...

Fixe!

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Akhirnya saya bertemu anda di sini!

Saiful Ambar Abdullah Ambar berkata...

Salam Abg Zul,

Terima kasih kerana singgah. Lama sungguh kita lost contact. Dok nampak dalam tv ja..

abe MIE 'TERJAH' berkata...

http://pkrpasdap.blogspot.com

anjing betina dah tunjuk belang harimau.. jomke website abe MIE.

150 orang cina DAP bantah supaya perlahankan azan sebab mengganggu mereka tidur..langkah pertama..

kemudian, semua tempat nak buat macam nie... bagus...mana PAS parti Islam kononnya....

Tanpa Nama berkata...

I've tried to look for you many times...called but never pick-up.
Managed to talk(email) to my other ex-roommate Zaki Yamani.
Seorang lagi cari tak jumpa si Zulkifli your close friend back than.

Keep in touch.
kifli@bernama-tv.com

Saiful Ambar Abdullah Ambar berkata...

Maybe the number you called have changed. Nanti saya email.

Saya pun dah lama x contact Zaki Yamani. Last time before PRK P.44, tu pun dia x angkat, sibuk sangat kot. Dok follow blog dia saja.

Zulkifli Saadon?..Hmm..I too have lost contact with that friend for a long long time. Nobody from my batch know where he is right now.